PROJECT Cheerleader bij een beweging van onderwijspioniers

Er waren drie zinnen nodig om mij te overtuigen om de community cheerleader van de Nederlandse School te worden.

‘We geloven in:

  • de persoonlijke zoektocht, ook wel de weg naar binnen
  • het eigen ontwerp waarbij het experiment voorop staat
  • en de connectie van beiden met de maatschappij’

Hierdoor ben ik continue op zoek naar kennis, kracht en middelen om alle betrokkenen, van deelnemers en partnerscholen via organisatie tot vrienden, aan elkaar te verbinden en een podium te bieden.

De wens om te willen creëren zit in de aard van het beestje: daar waar ruimte is, bouw ik het liefst in samenwerking met anderen nieuwe dingen. Nieuwe verhalen. Dit zijn zowel langetermijnprojecten als vluchtige guerrilla activiteiten. Maar bewust én onbewust dragen ze allemaal bij aan een goedgewortelde verandering.
De thema’s verschillen, maar de basis is hetzelfde: door individuen bewust te maken van hun authentieke kracht geloof ik dat we gezamenlijk echt betrokken kunnen zijn en individueel of via een bedrijf, organisatie of instelling de olievlek van de betere wereld kunnen vergroten. Zo maken we van 1 en 1 geen 2, maar 11!

En dat doe ik nu ook bij de Nederlandse School.

Wat is de Nederlandse School?

Wij zijn de Nederlandse School. Wij geloven niet in statisch onderwijs, we ontwerpen het docentschap steeds opnieuw. We hebben geen vaste verblijfplaats, we trekken eropuit. En we zijn geen instituut, we vormen een beweging. Een beweging van onderwijspioniers.

We leven in een wereld die snel, onvoorspelbaar en ingrijpend verandert. Dat vraagt om mensen die de toekomst opnieuw durven uitvinden, bestaande kaders willen loslaten en in staat zijn te leren en werken op onbekend terrein.

Onderwijs vormt in deze dynamische context een cruciale schakel. Om nieuwe generaties klaar te stomen voor de toekomst, zijn docenten nodig die hierop inspelen. Docenten met kennis, vaardigheden en een toekomstgerichte onderwijsvisie. Wij willen de krachten bundelen en samen manieren ontwikkelen om die veranderende wereld te vertalen naar onderwijs van nu.

Hoe? Door te onderzoeken, te ontwerpen en te ondernemen. Samen durven we te falen. Ons eigen handelen ter discussie te stellen. De verbinding te leggen met werelden buiten het onderwijs. En onze ideeën om te zetten in actie. Omdat we geloven dat het vormgeven van het onderwijs van de toekomst begint met het gewoon te doen.

LINK

http://www.denederlandseschool.nl